Спочатку про Бога який є Творцем невидимого та видимого, Джерелом будь-якого життя і який має якості: єдиний, вічний, невимірний, незмінний, всемогутній, всюдисущий, усезнаючий, абсолютно досконалий. До загальних якостей Бога люди ще додають моральні якості: святість, праведність, справедливість, добрість.
А хто ж такі боги в уяві людей? З стародавніх часів народи сприймали бога/богів як надприродних істот, як сили що контролюють певні блага, тобто етимологія слова «бог» - «благий», «багатий». Часто боги сприймались персоніфікаціями сил природи чи соціальних явищ, які наділяються якостями людей чи тварин. Історію появи богів описують міфи. Все це про язицьких богів, а нас більше цікавить як боги описані у Біблії.
Спочатку розглянемо бога/богів які є посередниками між Богом та людьми, тими які виконують волю Бога.
«15 І ти будеш говорити до нього, і вкладеш слова ці в уста його, а Я буду з устами твоїми й з устами його, і буду навчати вас, що маєте робити. 16 І він буде говорити за тебе до народу. І станеться, він буде тобі устами, а ти будеш йому замість Бога. 17 І ти візьмеш у руку свою оцю палицю, якою ознаки чинитимеш. (Вихід 4:15-17)».
Бог призначає Мойсея бути Богом для свого брата Аарона, тобто ми бачимо схему божественного звернення до людей - «Бог - пророк», де замість Бога Мойсей, а замість пророка його брат Аарон.
Ще один приклад: «1 Бог на Божім зібранні стоїть, серед богів Він судить: … 6 Я сказав був: Ви боги, і сини ви Всевишнього всі, 7 та однак повмираєте ви, як людина, і попадаєте, як кожен із вельмож. (Псалми 81:1,6,7)». Тут йдеться про людей-суддів які повинні чинити суди за законами Бога, тобто справедливі та праведні суди, але не роблять цього – Бог судить цих богів. На цей псалом посилається і Христос коли юдеї хотіли Його вкаменувати:
«33 Юдеї Йому відказали: Не за добрий учинок хочемо Тебе вкаменувати, а за богозневагу, бо Ти, бувши людиною, за Бога Себе видаєш... 34 Відповів їм Ісус: Хіба не написано в вашім Законі: Я сказав: ви боги? 35 Коли тих Він богами назвав, що до них слово Боже було, а Писання не може порушене бути, 36 то Тому, що Отець освятив і послав Його в світ, закидаєте ви: Зневажаєш Ти Бога, через те, що сказав Я: Я Син Божий? (Вiд Iвана 10:33-36)».
Це ще раз підтверджує думку що у волі Бога призначити людину богом для інших людей.
Ми казали про богів-людей яких Бог призначав на виконання місії, але ж є і боги-ангели які також діють по волі Бога, наприклад:
«25 І зостався Яків сам. І боровся з ним якийсь Муж, аж поки не зійшла досвітня зоря. 26 І Він побачив, що не подужає його, і доторкнувся до суглобу стегна його. І звихнувся суглоб стегна Якова, як він боровся з Ним. 27 І промовив: Пусти Мене, бо зійшла досвітня зоря. А той відказав: Не пущу Тебе, коли не поблагословиш мене. 28 І промовив до нього: Як твоє ймення? Той відказав: Яків. 29 І сказав: Не Яків буде називатися вже ймення твоє, але Ізраїль, бо ти боровся з Богом та з людьми, і подужав. (Буття 32:25-29)». Тут можна зробити цікавий висновок: людина може бути сильнішою за бога-ангела, якщо це у волі Бога.
Тепер переходимо до другої категорії богів – ідолів, тобто «богів від людей» які не знають або відвернулися від Бога. Такими богами були як царі земні так і міфічні істоти. Саме проти таких богів направлена перша заповідь Господа Бога - Вихід 20:3. В Біблії багато говориться про таких богів, наприклад:
А хто ж такі боги в уяві людей? З стародавніх часів народи сприймали бога/богів як надприродних істот, як сили що контролюють певні блага, тобто етимологія слова «бог» - «благий», «багатий». Часто боги сприймались персоніфікаціями сил природи чи соціальних явищ, які наділяються якостями людей чи тварин. Історію появи богів описують міфи. Все це про язицьких богів, а нас більше цікавить як боги описані у Біблії.
Спочатку розглянемо бога/богів які є посередниками між Богом та людьми, тими які виконують волю Бога.
«15 І ти будеш говорити до нього, і вкладеш слова ці в уста його, а Я буду з устами твоїми й з устами його, і буду навчати вас, що маєте робити. 16 І він буде говорити за тебе до народу. І станеться, він буде тобі устами, а ти будеш йому замість Бога. 17 І ти візьмеш у руку свою оцю палицю, якою ознаки чинитимеш. (Вихід 4:15-17)».
Бог призначає Мойсея бути Богом для свого брата Аарона, тобто ми бачимо схему божественного звернення до людей - «Бог - пророк», де замість Бога Мойсей, а замість пророка його брат Аарон.
Ще один приклад: «1 Бог на Божім зібранні стоїть, серед богів Він судить: … 6 Я сказав був: Ви боги, і сини ви Всевишнього всі, 7 та однак повмираєте ви, як людина, і попадаєте, як кожен із вельмож. (Псалми 81:1,6,7)». Тут йдеться про людей-суддів які повинні чинити суди за законами Бога, тобто справедливі та праведні суди, але не роблять цього – Бог судить цих богів. На цей псалом посилається і Христос коли юдеї хотіли Його вкаменувати:
«33 Юдеї Йому відказали: Не за добрий учинок хочемо Тебе вкаменувати, а за богозневагу, бо Ти, бувши людиною, за Бога Себе видаєш... 34 Відповів їм Ісус: Хіба не написано в вашім Законі: Я сказав: ви боги? 35 Коли тих Він богами назвав, що до них слово Боже було, а Писання не може порушене бути, 36 то Тому, що Отець освятив і послав Його в світ, закидаєте ви: Зневажаєш Ти Бога, через те, що сказав Я: Я Син Божий? (Вiд Iвана 10:33-36)».
Це ще раз підтверджує думку що у волі Бога призначити людину богом для інших людей.
Ми казали про богів-людей яких Бог призначав на виконання місії, але ж є і боги-ангели які також діють по волі Бога, наприклад:
«25 І зостався Яків сам. І боровся з ним якийсь Муж, аж поки не зійшла досвітня зоря. 26 І Він побачив, що не подужає його, і доторкнувся до суглобу стегна його. І звихнувся суглоб стегна Якова, як він боровся з Ним. 27 І промовив: Пусти Мене, бо зійшла досвітня зоря. А той відказав: Не пущу Тебе, коли не поблагословиш мене. 28 І промовив до нього: Як твоє ймення? Той відказав: Яків. 29 І сказав: Не Яків буде називатися вже ймення твоє, але Ізраїль, бо ти боровся з Богом та з людьми, і подужав. (Буття 32:25-29)». Тут можна зробити цікавий висновок: людина може бути сильнішою за бога-ангела, якщо це у волі Бога.
Тепер переходимо до другої категорії богів – ідолів, тобто «богів від людей» які не знають або відвернулися від Бога. Такими богами були як царі земні так і міфічні істоти. Саме проти таких богів направлена перша заповідь Господа Бога - Вихід 20:3. В Біблії багато говориться про таких богів, наприклад:
- «5 Бо хоч і існують так звані боги чи на небі, чи то на землі, як існує багато богів і багато панів, 6 та для нас один Бог Отець, що з Нього походить усе, ми ж для Нього, і один Господь Ісус Христос, що все сталося Ним, і ми Ним. (1-е до коринтян 8:5,6)»;
- «26 І ви бачите й чуєте, що не тільки в Ефесі, але мало не в усій Азії цей Павло збаламутив і відвернув багатенно народу, говорячи, ніби то не боги, що руками пороблені. (Дiї 19:26)»;
- «19 І станеться, якщо справді забудеш ти Господа, Бога свого, і підеш за іншими богами, і будеш їм служити, і будеш вклонятися їм, то врочисто свідчу вам сьогодні, ви конче погинете! (Повторення Закону 8:19)»;
- «6 А Ізраїлеві сини й далі чинили зло в Господніх очах, і служили Ваалам та Астартам, і богам арамським, і богам сидонським, і богам моавським, і богам аммонських синів, і богам филистимським. І покинули вони Господа, і не служили Йому. (Книга Суддiв 10:6)».
Комментарий