Тайна Туринской плащаницы

Свернуть
X
 
  • Время
  • Показать
Очистить всё
новые сообщения
  • Фарида
    Ничему не удивляюсь

    • 02 February 2006
    • 194

    #1

    Тайна Туринской плащаницы

    ТЕМА ЗДЕСЬ






    Вот если бы все эти кропотливые исследования способствовали покаянию кого-либо из числа учёных, было бы хорошо. Важна не сама плащаница, а какое внимание уделяют мудрые мира сего Слову Божию не с тем, чтоб находить в ней противоречия и подвергать критике, а чтоб принять Его сердцем и обрести жизнь вечную. Мне даже не важно съездить в Плиштим и обойти исторические места, за ИИСУСОМ бы бежать. Ему легче Абшерон посещать, чем мне-Израиль.
    Последний раз редактировалось Николай; 24 March 2007, 12:15 AM.
  • Claricce
    Ветеран

    • 22 December 2000
    • 4267

    #2
    Здравствуйте, Николай!

    Теперь обьясните, пожалуйста, Николай - какое отношение имеет эта плащаница к библейскому Христу?

    Все остальное - про латинское название алоэ или марку ксеноновой лампы - только после этого.

    С Уважением,
    Claricce

    Комментарий

    • Николай
      Богу одному поклоняйся
      Совет Форума

      • 20 June 2003
      • 10590

      #3
      Claricce, здравствуйте!

      Какое отношение?
      Да тут ученые бьются, а вы у меня хотите исчерпывающий ответ?

      Так что форум ждет от вас всего остального!
      https://esxatos.com

      Комментарий

      • YouПитер
        R.I.P.

        • 11 December 2006
        • 5624

        #4
        Где пребывала Плащаница как минимум полторы тысячи лет?

        Комментарий

        • McLeoud
          Горец

          • 28 September 2005
          • 7531

          #5
          Николай

          Какое отношение?


          Т.е. никакого, так? Вот и чудненько.
          Verra la morte e avra tuoi occhi.

          © Чезаре Павезе

          Комментарий

          • Claricce
            Ветеран

            • 22 December 2000
            • 4267

            #6
            Николай!

            Сообщение от Николай
            Какое отношение?
            Да тут ученые бьются, а вы у меня хотите исчерпывающий ответ?
            Ученые, как им и положено, просто удовлетворяют свое собственное любопытство за чужой счет. Это понятно.

            А вот Вы зачем-то делаете наивные глаза, стараясь показать, что не поняли моего вопроса?

            Можно долго разбираться в том, как появилось изображение - из спортивного и научного интереса.Но к библейской истории о Христе плащаница не имеет никакого отношения.

            На ней изображение распятого человека? Так почему это обязательно должен быть именно евангельский Христос?
            Разве римляне распяли одного единственного человека в своей истории, чтобы следы первого же попавшегося распятого тут же приписывать Христу?

            Есть странности, с Вашей точки зрения, в появлении изображения? Даже не вникая в суть физики вопроса - причем же тут Христос? в мире есть много других непонятных вещей, которым Вы как-то не ищете обьяснения в библии (или может быть Вы и фокусы Копперфильда приписываете Христу?).
            Тогда почему же плащаницу так старательно связываете с Христом?
            Может быть потому, что упорно нет никаких доказательств его существования? А Вам так хотелось бы их иметь...
            Вот и приходится высасывать из пальца связь библейской истории и плащаницы.

            C Уважением,
            Claricce
            Последний раз редактировалось Claricce; 23 March 2007, 10:17 PM.

            Комментарий

            • tulack
              Витиран

              • 01 February 2004
              • 3325

              #7
              Даже сами Католики не верят в подлинность плащаницы.

              Из официальной Католической энциклопедии.

              CATHOLIC ENCYCLOPEDIA: The Shroud of Turin

              The Holy Shroud (of Turin)

              Святая Плащаница (Туринская) - так называется реликвия, которая сейчас сохраняется в Турине. Считается, что это чистая льняная ткань,в которую Иосиф Аримафейский, согласно сообщениям Евангелия от Матфея, завернул тело умершего Иисуса Христа. (Евангелие от Матфея, 27:59). Это потускневшее от долгого времени полотно сохраняет на себе плохо различимые, но изумительно точные отпечатки фронтальной и тыльной стороны вдоль всего мужского тела. Размеры ткани - 13 футов длинны и 4 футов ширины. Если видимые нами отпечатки, в самом деле, были образованы человеческим телом, то само тело спиной было положено на одну половину развернутой ткани вдоль, а другой половиной ткани все тело было прикрыто от головы до ног включительно. Механизм размещения тела покойника на и под полотном хорошо проиллюстрирован на художественной миниатюре Джулио Кловио (Giulio Clovio), по которой сейчас можно составить себе верное представление о том, как плащаница выглядела в момент написания миниатюры, в 1504 году.

              Сейчас плащаница находится в Турине, но ее прошлая история четко прослеживается до того времени, когда она впервые появилась в Лирей французской епархии округа Труа (Troyes). Слухи о ней впервые отражены в документах, относящихся к 1360 году. В 1453 году лирейская плащаница становится собственностью савойских королей и помещается в их швейцарском имении Шамбери (Chambery). Пожар 1532 года в Шамбери едва не уничтожил плащаницу, которая обуглилась по концам изгибов. Пожар оставил отметины с обеих сторон ее изображения. С 1578 года плащаница неотлучно находится в Турине, в королевском дворце, и публично демонстрируется только через довольно продолжительные промежутки времени.

              Согласно неоднократным заявлениям Папского престола, подлинность Туринской плащаницы считается само собой разумеющейся и обсуждению не подлежит. Юридически и публично статус Священной плащаницы (Sancta Sindone) для плащаницы Туринской впервые был провозглашен папой Юлием Вторым в Буллу Понтифекс Рима от 25 марта 1506 года, в изложении которой о Туринской плащанице говорилось, что она является самой достовернейшей, чистейшей плащаницей (proeclarissima sindone), в которую был облачен наш Спаситель, когда его полагали во гроб, и которая сейчас сохраняется в серебряной раке. Святой отец говорил также, что на плащанице до сих пор сохраняется драгоценнейшая кровь Спасителя. Повторяя своего предшественника, Сикста IV, папа Юлий II заявил, что на Туринской плащанице каждый может увидеть истинную кровь и портрет самого Иисуса Христа.

              Но признание подлинности Туринской плащаницы усложняется наличием в других местах других плащаниц с такими же наличествующими на них изображениями фигуры Иисуса Христа, особенно на знаменитых плащаницах в Безансоне, Кадуине, Шампани, Ксабрегасе и других местах, которые тоже претендуют на то, что они являются чистейшими льняными синдонами Иосифа Аримафейского. Но в последнее столетие именно Туринская плащаница менее всего подвергалась сомнениям в ее подлинности.

              В 1898 году была организована торжественная выставка Туринской Плащаницы, было дано разрешение на фотографирование и родилась сенсация: оказалось, что образ на полотне был точным негативом действительного вида покойника, другими словами, - фотографический негатив представил более узнаваемую картину человека, чем ту, которая была на полотне или в ее позитивной фотографии. На фотонегативе света и тени были естественны, а на полотне плащаницы конвертированы (обратные, в дополнительных светах и красках. - Е. Д. ) Через три года Поль Виньон прочитал изумительный доклад в Академии наук, утверждая, что изображение на плащанице образовалось в результате испарений (vaporigraph) паров аммония, исходящего из поверхности тела умершего насильственной смертью Христа. Ученый при этом ссылался на экспериментально проверенную им способность испарений аммоний в зависимости от расстояния создавать плотные красно-коричневые изображения на полотне, которое предварительно пропитано благовонными маслами и алое (Иоанна, 19:39). При этом, по утверждению Поля Виньона, получалось негативное изображение, о котором средневековые художники не имели понятия.

              Против этих заключений (Виньона) сразу же появились на свет серьезнейшие исторические возражения. В тщательные исследования каноника Уллиса Шевалье (Ulysse Chevalier) было собрано много достоверных документов, с очевидностью доказавших, что в 1386 году епископ города Труа обратился к авиньонскому папе Клименту VII прекратить безобразие вокруг появившейся в Лирее плащаницы. Епископ сообщал, что несколько лет тому назад некий художник у него на исповеди признался в том, что это он нарисовал плащаницу, но священники храма в Лирее запретили ему говорить кому-либо об этом. В результате, по сообщению епископа, верующим внушили, что лирейская плащаница подлинные погребальные пелены Иисуса Христа. Папа разрешил выставлять плащаницу, но обязал священников громким голосом при этом постоянно объяснять верующим, что им выставляется для поклонения не подлинный саван, а только рисунок о лежащем во гробе Иисусе Христе.

              Достоверность приводимых каноником Шевалье документов не подвергалась сомнению, но их влияние на выводы усиливалось тем, что не было и нет никаких исторических свидетельств об изначальной судьбе Туринской плащаницы и о том, каким образом она попала в Лирею.

              Последовали пристрастные дискуссии в прессе. Следует признать, что подавляющее большинство просвещенных католиков выступает против признания подлинности Туринской плащаницы. (Обзор их мнений изложен П. М. Баумгартеном в немецком журнале Исторический Ежегодник, - "Historiches Jarbuch", - 1903, pp. 319-43). Кроме того, грубые нападки на таких католиков их неграмотных оппонентов тоже усиливали позиции первых. Наряду с этим подвергалась критике недостаточная вера тех, кому безосновательно было разрешено фотографировать Плащаницу. (Дискуссии сосредотачивались на самом факте негативного изображения на Плащанице. Е. Д.) Но с научной точки зрения никакой такой особой, как кажется на первый взгляд, трудности с негативным изображением на полотне здесь нет.

              Туринская плащаница, подобно всем другим аналогичным церковным изображениям, могла без всякого мошеннического умысла быть изготовляться для иллюстрации драматического момента к словам богослужения в Страстную Пятницу:

              Die nobis Maria, quid vidisti in via
              Angelicos testes, sudarium et vestes

              (Испуганная честная Мария, которая на дороге
              увидела свидетельство Ангелов, сударион и пелены)

              Само слово sudarium (в латинском языке оно близко к выражению испарения , клубы пара, туман Е. Д.) могло воодушевить художника изобразить умершего Иисуса Христа желтыми красками с примесью бледно-красного цвета. Желтые пятна на протяжении столетий постепенно потускнели и стали слегка коричневыми. Изменению цвета именно в этом направлении могли способствовать огни пожара и солнечный свет. Таким образом, светлые места плащаницы со временем потемнели, а темные на их фоне стали выглядеть светлее. В результате, на черно-белом негативе фотографа Палеотто был в конверсионном виде воспроизведен как бы естественный вид (позитив) образа лежащего во гробе мужчины.

              А что касается пропорциональности органов тела и эстетического впечатления от картины, то по этому поводу сделать два следующие замечания. Во-первых, в высшей степени вероятно, что художник использовал реальную модель для того , чтобы установить для себя точную длину, положение и пропорции тела умершего насильственной смертью человека. Во-вторых, широкой публике и самим исследователям Туринская плащаница известна только по фотографиям, которые уменьшают ее реальные размеры, сглаживают те реальные дефекты, которые появились на ней на протяжении длительного времени ее существования.

              И наконец, о самом главном с точки зрения религиозной веры затруднении. Почему те, кто видел Туринскую плащаницу в XIV и в начале XV столетия единогласно свидетельствуют, что изображение на ней было столь ярким, что паломники видели как бы только что пролитую кровь, а сейчас все изображение и кровь на нем еле различимы и становятся видимыми только через одну-две минуты внимательного рассмотрения? Те, кто настаивает на гипотезе о подлинности реликвии, датирующейся 30-ми годами нашей эры, должны бы ответить на вопрос: Почему пелены савана Иисуса Христа на протяжении 15 столетий сохраняли свою свежесть в условиях бесчисленных перемещений, неблагоприятных условий хранения и переменчивого климата, но за последние 300 лет тщательного ухода и хранения они, пелены савана Иисуса Христа, изменилась до неузнаваемости, изображение на них стали едва различимым? Если же признать, что Туринская плащаница сфабрикована в XIV столетии - тогда все становится на свои места и все объяснимо.

              Щас придут форумские гностики и популярно объяснять всем что это покрывало замученного католиками ДеМоле.

              Комментарий

              • Николай
                Богу одному поклоняйся
                Совет Форума

                • 20 June 2003
                • 10590

                #8
                Интересная получается, если со стороны взглянуть, картина: меня, так называемого по вашим представлениям протестанта, убеждают в недостоверности религиозной реликвии, по отношению к которым мы не относимся никак (мягко говоря) как и к большинству современных проявлений чудес и вещественных доказательств...

                Но как модер библиотеки я стараюсь быть беспристрастным (насколько это получается - вопрос второй) и посколько существуют многие проблемы и интересные явления - я стараюсь их освещать, чтобы на нашем портале можно было о них прочитать. Благодарен и Claricce (форум все-таки работает!!!) и tulack - первый раз, видимо, мы не ссоримся и этот пост я и в теме оставил.


                Сообщение от Claricce
                Тогда почему же плащаницу так старательно связываете с Христом?
                Ошибаетесь, я - не связываю, объяснил выше.

                Сообщение от Claricce
                Может быть потому, что упорно нет никаких доказательств его существования? А Вам так хотелось бы их иметь...
                Вот и приходится высасывать из пальца связь библейской истории и плащаницы
                Понимаете, лично моя вера не основывается на вещественных доказательствах, я благодарен Богу, что Он нашел меня, и Он реально действует в моей жизни, в жизни моей семьи.
                https://esxatos.com

                Комментарий

                • vovaov
                  Отключен

                  • 06 January 2001
                  • 23153

                  #9
                  дядя коля позвольте поздравить вас с очередным вашим достижением к 8 апреля 2007 года одна тыща семнадцать просмотров, даеш две пятилетки в одну, так держать

                  Комментарий

                  • Belcantante
                    Участник

                    • 12 February 2007
                    • 37

                    #10
                    Вот самая лучшая информация, которую я нашел о туринской плащанице (к сожалению, на английском):

                    THE SHROUD OF TURIN
                    Do you need tangible proof for your beliefs? Some people do
                    and the Shroud of Turin provides it for many Christians.
                    They claim it is the true burial cloth of Jesus.
                    The debate is between the advocates, who believe it is the
                    true burial shroud of Jesus, and the skeptics, who believe it
                    is a work of art. You decide.
                    The clues
                    1. The Shroud of Turin is a 4.3 metre long cloth of linen
                    with a full length human image that is considered to be
                    a likeness of Christ.
                    2. The image contains both the front and back of a man,
                    as if he had been laid on the cloth with his feet at one
                    end.The cloth was then folded over his head to cover
                    the front of his body.
                    3. The likeness is a negative image.That is, the prominent
                    points, such as the nose and eyebrows, are dark, while
                    sunken parts, such as the eyes and neck, are light. In a
                    normal photograph the nose and eyebrows are usually
                    light, while the eyes and neck are dark.
                    4. The likeness of Christ is the thin, heavily bearded man
                    shown in many religious art works.
                    5. Wounds on the body are visible on the back, chest and
                    face with puncture marks on the feet, hands and one
                    side.This is consistent with the description of Christs
                    crucifixion and spearing in the side.
                    6. There are reddish bloodstains on the image at the
                    wrists, feet and on one side of the body. There are
                    more smaller bloodstains around the head, consistent
                    with the wearing of a crown of thorns.
                    7. Iron and protein, as are found in blood, are present in
                    the areas of the bloodstains.
                    8. Porphyrins, also found in blood, are present in the area
                    of the bloodstains.
                    9. Over the eyes are two round darker rings, considered
                    by some to be coins.
                    10. Pollen which is consistent with the known species
                    around Jerusalem has been found on the cloth.
                    11. The linen is a herringbone-twill weave.
                    12. The image only appears on the surface of the linen on
                    one side. It does not penetrate the fibres.
                    13. The negative nature of the image was not realised until
                    the shroud was photographed in 1898. Photography
                    was unknown in the Middle Ages or before. The
                    positive image, as viewed on the shroud, is not particularly
                    impressive. It is in the negative image that the
                    true strength and likeness is revealed.
                    14. Thirty American and a smaller number of European
                    scientists examined the shroud minutely in October of
                    1978 over five days and reports from that group have
                    been quoted widely as authenticating the cloth as
                    being the burial shroud of Christ.
                    15. The Shroud of Turin Research Project (STURP) group
                    of scientists has produced a theory, called the flash
                    photolysis theory, which explains the image in terms
                    of the energy generated by the body of Christ at the
                    moment of resurrection.
                    16. An Associated Press report on 20 November 1979
                    said: The scientist who led the team that investigated
                    the Shroud of Turin last year says evidence so far
                    indicates that the linen did in fact wrap the crucified
                    body of Jesus Christ.The scientist was then quoted as
                    saying: Every one of the scientists I have talked to
                    believe the cloth is authentic.
                    17. One of the STURP scientists, on the ABC-TV
                    (America) network show 20/20 at Easter 1981, said:
                    The likelihood of this being a forgery is less than one
                    in a million, in my opinion.
                    18. Skeptics have maintained that it is a work of art
                    created by an artist in the Middle Ages.
                    19. An artist of that time could not have known about
                    negative images and photography.
                    20. There is no sign of brush strokes on the shroud. It
                    cannot have been painted.
                    Advocates also say:
                    21. The blood flows and anatomical details and pathology
                    of crucifixion are correct and beyond the knowledge
                    of the artists in the Middle Ages.
                    22. Artistic methods have been ruled out as a possibility.
                    23. The shroud is consistent with biblical descriptions of
                    the burial of Jesus.
                    24. The shroud image contains unique 3D information
                    which enables a recreation of the physical body of
                    Jesus. This proof that the shroud could not be
                    manmade was proposed with much mathematical
                    detail by John Jackson and Eric Jumper in 1976.
                    25. Flat sections over the eyes have been identified as
                    coins. One of the members of the Holy Shroud Guild,
                    Father Francis Filas, SJ claimed to be able to read the
                    inscriptions on the coins and that they were from the
                    time of Christ. Others have failed to see anything in
                    the blur.
                    26. This image is just too good to be produced by a
                    medieval artist.
                    The theories
                    Contact theory
                    The body was covered in oils and spices, as was common in
                    the time of Christ, and these were transferred by direct
                    contact with the cloth as it was wrapped around the body.
                    More oils and spices were transferred from the more prominent
                    body parts, such as the nose and eyebrows. There are,
                    therefore, imprints of these parts of the body while the
                    recesses remain blank.
                    Vaporography theory
                    The image is the result of a projection from the body onto
                    the linen. Body vapours, such as weak ammonia, which is
                    present from the fermentation of urea in sweat, reacted with
                    the spices on the cloth. The shroud acted like a photographic
                    plate and so produced a negative image.
                    http://www.healingfoodreference.com/
                    http://www.honestfoodguide.org/downl...tFoodGuide.pdf (144К)

                    Комментарий

                    • Belcantante
                      Участник

                      • 12 February 2007
                      • 37

                      #11
                      A Leonardo photograph theory
                      Lynn Picknett and Clive Prince, in their 1966 book Turin
                      Shroud: In Whose Image? The Shocking Truth, claim the Shroud
                      is the result of a photographic technique developed in
                      absolute secrecy by Leonardo da Vinci in response to a
                      commission for the Pope, Innocent VIII. The shocking truth
                      is indeed shocking. They claim that the shroud is a fifteenthcentury
                      composite photograph of Leonardos head and the
                      body of some unfortunate fellow crucified for the purpose
                      by Leonardo.
                      Flash photolysis theory
                      The image is a form of scorch mark formed by a short burst
                      of radiation emitted by the body of Christ at the moment
                      of resurrection. This defies any known scientific phenomena
                      and is certain proof of the supernatural nature of the
                      resurrection. This is the favoured theory by the believers in
                      the authenticity of the Shroud.
                      Medieval artisan theory
                      The image is the work of a medieval artist. The artist used a
                      rubbing method with a semi-solid or dry substance. The
                      colouring pigment has faded with time due to reaction with
                      the cellulose of the fibres, temperature, evaporation and
                      handling. This is the favoured theory for skeptics.
                      The history of the shroud
                      1355
                      The linen and image, later known as The Shroud of Turin,
                      is first recorded in the Church of Our Lady in Lirey, a small
                      town in north-central France. The shroud is owned by a
                      soldier of fortune, Geoffroy de Charney, or de Charny,
                      depending on the source. Biblical relics are very popular at
                      this time and can be relied upon to generate significant
                      income for their owners.
                      1357
                      Pilgrims are flocking to see the shroud, claimed to be the
                      true burial shroud of Christ. The many visitors pay to see
                      the cloth. A skeptical bishop, Henri de Poitiers, launches
                      an investigation into the authenticity of the shroud and,
                      deciding it is not legitimate, has it hidden away.
                      1389
                      The shroud is on show again, and is investigated by Bishop
                      Pierre dArcis. Again it is deemed not to be Christs true
                      burial shroud.
                      1453
                      Geoffroy de Charneys granddaughter, Margaret, regains
                      control of the shroud and launches a Middle Ages version of
                      the travelling road show with it. In 1453 she gives the
                      shroud to the duke and duchess of the Royal House of
                      Savoy, which will later become the Italian monarchy. Those
                      who advocate the authenticity of the shroud like to emphasise
                      Margarets generosity in giving the shroud to the Royal
                      House of Savoy. (However, it is recorded that the House
                      of Savoy responded generously by giving Margaret two
                      castles.)
                      1532
                      The shroud has a proud reputation as a source of protection.
                      However, it is nearly destroyed in a fire in the chapel which
                      houses it. Molten silver from the lining of the casket falls
                      onto the shroud, which also displays water marks from the
                      same event.
                      1578
                      The shroud finally arrives in Turin, Italy, having been sold
                      many times en route. It is to stay in Turin and can be still
                      seen at the Royal Chapel of the Cathedral St John the Baptist.
                      1898
                      The shroud is photographed by Secondo Pia. On developing
                      the plates, the shroud image is seen in negative, which gives
                      a much clearer image.
                      A new interest in the shroud arises, amid claims that no
                      artist in the Middle Ages could have known about photography,
                      which was still centuries from discovery.
                      Debate about the authenticity of the Shroud of Turin
                      continues to rage.
                      http://www.healingfoodreference.com/
                      http://www.honestfoodguide.org/downl...tFoodGuide.pdf (144К)

                      Комментарий

                      • Belcantante
                        Участник

                        • 12 February 2007
                        • 37

                        #12
                        1976
                        John Jackson and Eric Jumper, who work at the Air Force
                        Weapons Laboratory, Albuquerque, New Mexico, claim the
                        shroud contains unique 3D information which will enable
                        them to reconstruct a solid figure of Christ. The complex
                        mathematics could not be known by an artist in the Middle
                        Ages.
                        1977
                        Jackson and Jumper form STURP in March 1977. Jackson
                        and Jumper are also on the Executive Council for the Holy
                        Shroud Guild. Almost all the members of STURP are deeply
                        religious scientists.
                        1978
                        In October a group of American and European scientists
                        spend five days examining the shroud. Carbon dating is not
                        permitted by the Vatican on the quite reasonable grounds
                        that it would require some of the precious cloth to be
                        removed.
                        Joe Nickell, from the Committee for the Scientific Investigation
                        of Claims of the Paranormal, demonstrates a
                        rubbing technique known to have been used long before the
                        Middle Ages which produces a negative image from a basrelief
                        and shows no signs of brush strokes.
                        Thirty-two rigorously clean sticky tape tests are taken
                        from the shroud by STURP. Dispute over the interpretation
                        of these contributes to a break in the group.
                        1979
                        In November press releases from STURP quote scientists as
                        being convinced that the shroud is authentic.
                        1988
                        Three postage-stamp-sized samples are sent for carbon
                        dating to three independent laboratories in America,
                        Switzerland and England. Using accelerator mass spectrometry,
                        the results are in close agreement, within the accuracy
                        of such tests. They date the flax which was harvested to form
                        the Shroud of Turin linen at between 1260 and 1390. Advocates
                        criticise the reliability of carbon dating methods.
                        Skeptics claim the debate is over.
                        Evaluating the theories
                        Contact Theory
                        If oils and spices from the body were transferred to the cloth
                        by direct contact with the cloth as it was wrapped around the
                        body, we have a problem with the image. A cloth wrapped
                        around a curved body, when flattened out, would give an
                        expanded image of the non-horizontal parts of the body, such
                        as the sides, giving a grossly distorted image of the human.
                        The image on the shroud is a plan view, looking down on the
                        body. Simple geometry has ruled out this theory.
                        Vaporography theory
                        If the image is the result of a projection of body vapours
                        from the body onto the linen, we have a different problem
                        with the image. Vapours do not travel in nice straight lines,
                        but disperse, so the image would be blurred. The image on
                        the shroud is quite clear. This theory has also been rejected.
                        A Leonardo photograph
                        This claim is based on the fact that Leonardo was a genius
                        capable of such an extraordinary feat of science. The fact
                        he may have been intellectually capable of it does not justify
                        the leap to saying he therefore did it. Leonardo lived just
                        beyond the accepted carbon dating period. Born in 1452, he
                        was more likely to have completed such an amazing feat
                        nearer the end of his life in 1519 than the beginning.
                        The authors of this theory claim the disembodied look
                        of the shroud supports the claim that it is a composite of
                        the vain Leonardos head on the body of his model. A more
                        likely explanation is that the neck area is too far from the
                        cloth when producing the image by rubbing, hence giving
                        an apparent gap on the front but not the back image, or
                        that the cloth was moved between rubbing the head and
                        the body.
                        The believers say that the fact that the man was genuinely
                        crucified means it is authentic, and that our suggestion that
                        Leonardo crucified someone (either living or already dead)
                        is macabre, and therefore, for some curious reason, inconceivable
                        . . . However, we are dealing here not only with
                        uncompromising heresy, but with Leonardo, to whom the end
                        always and absolutely justified the means.
                        (Picknett & Prince 1994, p. 177.)
                        The fact that Leonardos notes do not mention the creation
                        of the shroud can be explained logically by the heretical
                        nature of the fraud and hence the life-threatening aspect of
                        exposure. However, those notes also do not mention the
                        photographic method used which was advanced enough to
                        generate a two-metre image, twice, on a single piece of cloth.
                        If he had developed this technique, why did he not leave a
                        photograph of himself, given his well-documented vanity?
                        Why would someone with his brilliant knowledge of anatomy
                        add blood flows to the image, given he must have known
                        blood does not flow after death? If he was intending to add
                        the blood and wounds later, why not use his own body,
                        of which he was known to be proud, for the entire image?
                        Why crucify some poor soul?
                        Most importantly, if Leonardo had developed photographic
                        techniques why did it take centuries for others to
                        gradually build the knowledge to do so? Surely he would
                        have mentioned such an incredible achievement and
                        demonstrated it on some other task.
                        Leonardos genius remains unsullied against such claims.
                        Flash photolysis versus medieval artisan
                        This leaves the flash photolysis theory, which is the theory
                        still favoured by believers, and the medieval artisan theory,
                        favoured by skeptics. These are the reasons why skeptics are
                        sure there is no more need to debate this one.
                        http://www.healingfoodreference.com/
                        http://www.honestfoodguide.org/downl...tFoodGuide.pdf (144К)

                        Комментарий

                        • Belcantante
                          Участник

                          • 12 February 2007
                          • 37

                          #13
                          1. Carbon dating shows the linen to be from the Middle
                          Ages. End of story.
                          2. There are about 40 authentic burial cloths of Christ
                          on display around the world. The Shroud of Turin is
                          merely the most famous. There is no mention in the
                          Bible or early Christian writing of a large burial cloth
                          or of any image formed at the time of the resurrection.
                          Surely, given the desire for miraculous proof of
                          the divine nature of Christ, such a relic would have
                          rated a mention.
                          3. The likeness is a negative image.The method of taking
                          a rubbing from a bas-relief object (a raised sculptured
                          figure on a flat surface) will create a negative image
                          because more of the rubbing pigment will be
                          deposited on prominent features.
                          4. The likeness of Christ is that of the thin, bearded man
                          shown in many religious art works.This shows that the
                          medieval artist was using the accepted image of Christ
                          from the day. There are no records of what the real
                          Jesus Christ looked like.
                          5. The bloodstains are redder than other parts of the
                          image. Bloodstains do not remain red after time.They
                          turn black or dark brown.These bloodstains also have
                          a chemical composition matching paint which was
                          used in medieval times.
                          6. It is true that there are higher concentrations of iron
                          and protein, as are found in blood, in the areas of the
                          bloodstains. But iron and proteins are also found in
                          pigments. Iron oxide is often used as a red colouring.
                          Iron oxide fades to yellow when dehydrated, so much
                          of the iron oxide has now faded to yellow.
                          7. There are also significant amounts of mercuric
                          sulphide, which is a well-known pigment called vermilion
                          a red pigment.
                          8. There is no trace of sodium or potassium, constituents
                          of blood which would have been present if the stains
                          were truly blood.
                          9. Porphyrins are present in the area of the bloodstains.
                          These are found in blood, but they are also found in
                          other animal and plant products, such as those used to
                          make artists pigments.
                          10. Scorches on the linen show a strong reddish fluorescence
                          under ultraviolet radiation.The only areas of the
                          shroud to show this fluorescence are those which
                          were burnt in the fire.There is no sign of it on the rest
                          of the image.
                          11. The doubts expressed by the bishops in the fourteenth
                          century are supported by a letter, which still
                          exists, from Bishop Pierre dArcis to Clement VII, the
                          Avignon Pope, stating he knew the artist who
                          produced the shroud.
                          12. Pollen which is consistent with known species around
                          Jerusalem has been found on the cloth.This relates to
                          a claim by Max Frei, who was later to authenticate the
                          Hitler Diaries, now known to be fakes. Cloth was often
                          brought to medieval Europe from Palestine, so there is
                          no strong support from the pollen grains anyway.
                          13. The linen is a herringbone-twill weave.This weave was
                          not used in the first century or in Palestine. It was used
                          in Europe in the Middle Ages.
                          14. It is claimed that an artist of that time could not have
                          known about negative images and photography. An
                          artist using rubbing methods, not painting, over a basrelief
                          of an image of Christ would have produced a
                          negative image. He had no need for knowledge of
                          photography.
                          http://www.healingfoodreference.com/
                          http://www.honestfoodguide.org/downl...tFoodGuide.pdf (144К)

                          Комментарий

                          • Belcantante
                            Участник

                            • 12 February 2007
                            • 37

                            #14
                            15. While we are talking about this medieval history
                            maker, the claim that an artist of the time could not
                            have been skilled enough to produce such an image is
                            pure nonsense.The human race has always had brilliant
                            artisans.We are not cleverer now, we just have more
                            scientific knowledge and technology, gradually built on
                            the cleverness of those before.
                            16. There is no sign of brush strokes on the shroud so it
                            cannot have been painted. True, it was probably
                            produced by rubbing.
                            17. The claim that the blood flows and anatomical details
                            and pathology of crucifixion are correct and beyond
                            the knowledge of the artists in the Middle Ages has
                            been denied by other pathologists and anatomists. In
                            fact, they claim the anatomy is elongated and not accurately
                            representative of human anatomy.
                            18. It is very commonly stated by believers that artistic
                            methods have been ruled out as a possibility. Far from
                            it. Skeptic Joe Nickell demonstrated the method used
                            to create the shroud by using a bas-relief and the
                            pigments and tools available at the time. He was able
                            to reproduce all the features of the original shroud,
                            except the carbon dating.
                            19. The shroud is widely claimed to be consistent with
                            biblical descriptions of the burial of Jesus. Bodies were
                            not wrapped that way in the time of Christ, nor are
                            there any biblical references giving such a description.
                            20. The claim that the shroud image contains unique 3D
                            information has been disputed by other mathematical
                            modellers, who claim the resulting body using the
                            proposed calculations would be distorted. However,
                            the image was probably produced from a 3D object, so
                            this claim adds nothing to the authenticity debate.
                            21. The church has never claimed this as an authentic
                            relic, however it has not discouraged the myth.
                            Finally, some words from Walter McCrone. An analytical
                            chemist, McCrone is president of the McCrone Research
                            Institute in Chicago, which is a non-profit organisation
                            offering courses in microscopy, crystallography and ultramicroscopy.
                            He was a member of STURP and part of the
                            investigation team working on the Shroud of Turin, who
                            now claims he was drummed out when he disagreed with
                            some of their findings. He says:
                            My microanalytical work on the sticky tapes from the shrouds
                            surface has proved to my satisfaction that the entire image was
                            produced by an artist using iron earth and vermilion pigments
                            in a tempera medium during the middle of the fourteenth
                            century . . .
                            The image was created by an artist who was commissioned
                            to paint a shroud, probably to be used in religious processions
                            or to be exhibited in the newly founded church at Lirey by the
                            de Charny family. I doubt if the artist was intending to fool
                            anyone, and I feel that the church vergers didnt have to make
                            any conscious effort to convince the general populace that this
                            was the shroud of Christ . . .
                            Finally, I can see no possible mechanism by which the shroud
                            image could have been produced except as the work of an
                            artist. The faithful representation of all of the anatomical and
                            pathological markings, so well described in the New Testament,
                            would be difficult to produce except by an artist. They are
                            totally without distortion and, indeed, look exactly the way we
                            would have liked them to look.
                            (Skeptical Inquirer, 1982, vol. vi, no. 3, pp. 356.)
                            References
                            McCrone, Walter 1982, Shroud image is the work of an
                            artist, Skeptical Inquirer, vol. VI, no. 3, pp. 356
                            Mueller, Marvin M. 1982, The Shroud of Turin: a critical
                            appraisal, Skeptical Inquirer, vol. VI, no. 3, pp. 1534
                            Nickell, Joe 1989, Unshrouding a mystery: science, pseudoscience,
                            and the Cloth of Turin, Skeptical Inquirer, vol. 13,
                            no. 3, pp. 2969
                            Nickell, Joe 1998, Looking for a Miracle: Weeping Icons, Relics,
                            Stigmata, Visions & Healing Cures, Prometheus Books, New
                            York
                            Picknett, Lynn and Prince, Clive 1994, Turin Shroud: In Whose
                            Image? The Shocking Truth Revealed, Bloomsbury, London

                            Взято из книги The Skeptics Guide to the Supernatural by Lynne Kelly.
                            http://www.healingfoodreference.com/
                            http://www.honestfoodguide.org/downl...tFoodGuide.pdf (144К)

                            Комментарий

                            Обработка...